Citius, altius fortius το 2023

Citius, altius fortius το 2023

Σε μία «καθολική επαναφορά της Aegean» για το 2023, αναφέρθηκε ο πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης κατά τη Γενική Συνέλευση των μετόχων της, παρουσιάζοντας τα διαρκώς ανοδικά αποτελέσματα, τη διεύρυνση του αντικειμένου και την υπηρεσιών της προς όφελος του επιβατικού κοινού, αλλά και την εξαιρετική ταμειακή της διάρθρωση.

Έναν παράγοντα, που διευκολύνει δραστικά τη δυνατότητά της στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την εξέλιξη της εταιρείας, αλλά και τη δυνατότητά της να διαχειριστεί από θέση ισχύος την υπόθεση των warrants. Και για όλους αυτούς του λόγους. Ο κ. Βασιλάκης, κλείνοντας τη Γενική Συνέλευση σημείωσε πως «χτίζουμε μία εταιρεία για την οποία η Ελλάδα είναι υπερήφανη». 

Σε μία συγκυρία που η μετοχή της Αεροπορίας Αιγαίου συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, η Γενική Συνέλευση της εταιρείας, είχε σημαντικές ειδήσεις, με αναφορά σε ποιοτικά δεδομένα, τα οποία καταδεικνύουν τα αποτελέσματα που φέρνει σήμερα η συστηματική προετοιμασία που προηγήθηκε τα προηγούμενα, δύσκολα χρόνια.  

Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ η εταιρεία οδηγείται, σε άλλη μια χρονιά ρεκόρ αποτελεσμάτων, καταγράφει σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το πρώτο κερδοφόρο ‘α εξάμηνο στην ιστορία της. Κάτι που σημαίνει ότι πλέον είναι σε θέση να ενισχύει έσοδα και κέρδη σε όλα τα τρίμηνα της χρονιάς, όπως είχε αρχίσει να διαφαίνεται από πέρυσι. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι το τέταρτο τρίμηνο του 2022 η AEGEAN πέτυχε για πρώτη φορά στην ιστορία της θετική κερδοφορία μετά από φόρους (€13,6 εκατ. την συγκεκριμένη περίοδο), κάτι που βελτίωσε συνολικά τις επιδόσεις του έτους αυτού. 

Κατά την ανάλυση της εταιρικής εικόνας για το 2023, ο CEO της AEGEAN, Δημήτης Γερογιάννης, σημείωσε πως φέτος η εταιρεία επιχειρεί σε 165 προορισμούς, σε 46 χώρες με 272 απευθείας δρομολόγια και ένα στόλο 76 αεροσκαφών. Πρόκειται για το μεγαλύτερο δίκτυο και τον μεγαλύτερο στόλο στην ιστορία της. Θα πρέπει να σημειωθεί και η ταχύτητα παραλαβής των νέων αεροσκαφών Airbus 320neo, με την AEGEAN να έχει ήδη παραλάβει 7 νέα jet, μέχρι σήμερα, ενώ άλλα 2  αναμένονται τις επόμενες μέρες σχηματίζοντας έναν στόλο 28 neo αεροσκαφών.

Σε επίπεδο capacity, το 2023 θα προσφερθούν συνολικά 18 εκατ. θέσεις, εκ των οποίων 11 εκατ. θέσεις εξωτερικού, 2 εκατ. περισσότερες δηλαδή συγκριτικά με το 2022. Με τις 2 εκατ. επιπλέον θέσεις η AEGEAN αποτελεί για το 2023 το βασικό αρωγό ανάπτυξης του μεταφορικού έργου αλλά και του τουριστικού προϊόντος στη χώρα. Σε αυτό συνεισφέρει και η προσπάθεια που συντελείται στη διάχυση του μεταφορικού έργου. 

Κάτι που συντελείται τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό, με έμφαση στα μικρότερα νησιά της χώρας. Ο αριθμός των επιβατών της εταιρείας την περίοδο 1/6-15/7/2023 σε νησιά όπως η Ικαρία, η Λέρος, η Νάξος, η Σκύρος, η Κάρπαθος αλλά και το αεροδρόμιο της Σητείας έχει αυξηθεί μεταξύ 20-77% σε σχέση με το 2022, στηρίζοντας την τοπική ανάπτυξη.

Στο εξωτερικό, η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN γίνεται με 16 νέα δρομολόγια (και 27 μαζί με charter) αλλά και η ενίσχυση των συχνοτήτων σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας.

Σαν συνέπεια, κατά  το πρώτο εξάμηνο, η AEGEAN μετέφερε συνολικά  6,7 εκατ. επιβάτες, 42% περισσότερους συγκριτικά με το εξάμηνο του 2022, προσφέροντας 8,7 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (34% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022). Αντίστοιχα σημαντική είναι και η βελτίωση του συντελεστή πληρότητας που έφτασε το 82% το πρώτο εξάμηνο του 2023, από 74% το 2022, φέρνοντας σημαντικά υψηλοτέρα έσοδα ανά πτήση.

Όπως σημείωσε ο κ. Γερογιάννης, το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους, η AEGEAN θα επιχειρήσει με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022, στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου, σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. 

«Εξακολουθούμε, σε συνέχεια του εξαιρετικού πρώτου εξάμηνου,  να βλέπουμε ισχυρή ζήτηση για την καλοκαιρινή περίοδο, που όπως πάντα με το βάρος του θα διαμορφώσει το αποτέλεσμα της χρονιάς», σημείωσε, συμπληρώνοντας ότι τα ποιοτικά στοιχεία του τρίτου τριμήνου του 2023 εκτιμάται επίσης ότι θα κινηθούν περίπου στα επίπεδα του επίσης εξαιρετικού τρίτου τριμήνου του 2022. Κατά συνέπεια, και με βάση την μέχρι σήμερα εικόνα η εταιρεία εκτιμά ότι για το σύνολο του έτους θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας σε σχέση με το επίσης ισχυρό, 2022, φτάνοντάς σε νέα ιστορικά υψηλά.

Οι ποιοτικοί παράγοντες

Την ίδια στιγμή, εντύπωση προκαλεί και άλλο ένα ποιοτικό στοιχείο το οποίο παρουσιάστηκε κατά της Γενική Συνέλευση: Πρόκειται για την «επένδυση» της εταιρείας σε αεροσκάφη ελεύθερα βαρών (μισθώσεων  ή δάνειων). Δηλαδή σε αεροσκάφη που εξοφλούνται περίοδο της παραλαβής τους και δεν την επιβαρύνουν στη συνέχεια. Πρόκειται για μια πολιτική που επιτρέπεται από τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας, και της προσφέρει μείωση του κόστους και υψηλή ευελιξία. 

Δεν είναι τυχαίο, όπως εξήγησε ο CEO της εταιρείας Δημήτρης Γερογιάννης, ότι τον Ιούνιο η Aegean παρέλαβε ένα αεροσκάφος Α320 neo χρησιμοποιώντας μόνο ταμειακά διαθέσιμα της ενώ ταυτόχρονα αποπλήρωσε ένα προϋπάρχον δάνειο του 2020 για ένα A321 neo. Έτσι τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων  ή δάνειων) αεροσκάφη ανέρχονται πλέον σε 11 (2 Airbus neo, 6 Airbus CEO , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στα τέλη του 2019.

Για την AEGEAN, ποιοτικό παράγοντα ανάπτυξης συνιστά και νέο Εκπαιδευτικό Κέντρο της που διαμορφώνει με την CAE και το οποίο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του έως το τέλος του 2023, για να καταστεί ένα εξαιρετικά σύγχρονος κόμβος αεροπορικής εκπαίδευσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Στο νέο Κέντρο Υπηρεσιών Υποστήριξης Αερομεταφορών που ήδη παίρνει σάρκα και οστά στο «Ελ. Βενιζέλος», εκτός από τα high-tech simulators της CAE για την εκπαίδευση πληρωμάτων θα παρέχονται και πιστοποιημένες υπηρεσίες συντήρησης για «βαριά» service των αεροσκαφών διαφόρων τύπων, που θα εξυπηρετούν, όχι μόνο το στόλο της AEGEAN, αλλά και άλλους πελάτες. 

Με 10 θέσεις βαριάς συντήρησης, αεροσκαφών διαφόρων τύπων και 6 προσομοιωτές  πτήσης τελευταίας τεχνολογίας, για αεροσκάφη τύπου Airbus, ATR και Boeing, το «αδρανές» hangar της «Ολυμπιακής» θα μεταμορφωθεί σε ένα σύγχρονο ολοκληρωμένο οικοσύστημα υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά, που θα τεθεί στην υπηρεσία του ευρύτερου κλάδου, διαμορφώνοντας προστιθέμενη αξία για τη χώρα.

Στο ίδιο περιβάλλον στρατηγικής ανάπτυξης εντάσσεται και ο νέος κύκλος υποτροφιών τόσο για πιλότους (40 υποτροφίες ανά έτος) όσο και μηχανικούς (επίσης 40 υποτροφίες ανά έτος), για την επόμενη τριετία.

Στις «ειδήσεις» της AEGEAN, περιλαμβάνεται ακόμη η συμφωνία που υπέγραψε πριν μερικές εβδομάδες με το αεροδρόμιο της Λάρνακας για τη δημιουργία ενός νέου μεγαλύτερου και ιδιαίτερα  αναβαθμισμένου lounge στον χώρο των αναχωρήσεων  που αναμένεται να λειτουργήσει λίγο πριν το τέλος του 2023. 

Το ταμείο και τα warrants

Η διοίκηση της AEGEAN στάθηκε βέβαια και στο ισχυρό της Ταμείο και τις ιδιαίτερα θετικές ταμειακές ροές που επέτρεψαν στην εταιρεία, από το Μάρτιο του 2023, να ολοκληρώσει την αποπληρωμή του συνόλου των δανείων που έλαβε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. 

Σε ό,τι αφορά τα warrants, ο πρόεδρος της εταιρείας επανέλαβε την πρόθεση της να προχωρήσει στην άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης και να αποκτήσει τους τίτλους αυτούς  στην αγοραία αξία τους όταν και εάν το ελληνικό Δημόσιο αποφασίσει να ασκήσει τα δικαιώματα κτήσης τους. Σημειώνεται ότι το ελληνικό Δημόσιο μπορεί να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο ως τις 3 Ιουλίου του 2026. 

Ο κ. Βασιλάκης επεσήμανε ότι τα 120 εκατ. ευρώ που δόθηκαν στην AEGEAN επί πανδημίας από το κράτος ήταν grant (δηλαδή επιδότηση), ως αντιστάθμιση των ζημιών που κατέγραφε η εταιρεία, και όχι επιστρέψιμο δάνειο. Δηλαδή δεν συνιστά οφειλή της εταιρείας, αλλά είναι μέρος μιας ευρύτερης συμφωνίας με το ελληνικό δημόσιο, με την πλευρά της AEGEAN να έχει υλοποιήσει πλήρως όλους τους όρους της. 

Ακολούθως, εάν το Δημόσιο ασκήσει τα δικαιώματα που προκύπτουν από τα warrants, η εταιρεία, μετά από έκτακτη Γενική Συνέλευση που θα συγκαλέσει σχετικά, και υπό την προϋπόθεση της συμφωνίας των μετόχων, έχει τη δυνατότητα να τα επαναγοράσει, καταβάλλοντας τη διαφορά της τιμής (της μετοχής) από την περίοδο εκείνη. Ο κ. Βασιλάκης δε, σημείωσε ότι η AEGEAN έχει την κεφαλαιακή επάρκεια για να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο χωρίς δανεισμό.