Γερμανία: Αλυσίδα εκπτωτικών σούπερ μάρκετ χρεώνει για λίγες μέρες το πραγματικό περιβαλλοντικό κόστος
shutterstock
shutterstock

Γερμανία: Αλυσίδα εκπτωτικών σούπερ μάρκετ χρεώνει για λίγες μέρες το πραγματικό περιβαλλοντικό κόστος

Το εκπτωτικό σούπερ μάρκετ Penny ζητά από τους Γερμανούς αγοραστές, οι οποίοι απολαμβάνουν μερικά από τα φθηνότερα είδη διατροφής στην Ευρώπη, να πληρώσουν επιπλέον για ορισμένα είδη για να καλύψουν το «πραγματικό τους κόστος», καθώς προσπαθεί να ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές σχετικά με το περιβαλλοντικό κόστος της παραγωγής τροφίμων.

Στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, οι Γερμανοί πλήρωσαν μόνο το 11,1% του προϋπολογισμού του νοικοκυριού τους για τρόφιμα το 2022, σε σύγκριση με το μέσο ποσοστό 15,9% για την Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά και 20,6% και 17,9% στην Ισπανία και την Ιταλία αντίστοιχα, όπως έδειξαν τα στοιχεία της ομοσπονδιακής στατιστικής υπηρεσίας.

Όμως τα φθηνά τρόφιμά τους, που συχνά παράγονται σε βιομηχανική κλίμακα, έχουν υψηλό περιβαλλοντικό τίμημα. Η γερμανική γεωργία ήταν υπεύθυνη για 55,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου πέρυσι, περίπου το 7,4% των εκπομπών της χώρας.

«Πρέπει να έρθουμε αντιμέτωποι με το δυσάρεστο μήνυμα ότι οι τιμές των τροφίμων μας δεν αντικατοπτρίζουν το επακόλουθο κόστος που προκύπτει για το περιβάλλον και την κοινωνία», δήλωσε στο Reuters το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Penny, Στέφαν Γκέργκενς.

Κατά τη διάρκεια της εκστρατείας «αληθινό κόστος», η οποία διαρκεί μέχρι το Σάββατο, οι πελάτες στα 2.150 υποκαταστήματα της Penny, θα χρεώνονται με μια τιμή για εννέα προϊόντα, από γιαούρτι μέχρι λουκάνικα και σνίτσελ vegan, η οποία περιλαμβάνει το κόστος για το κλίμα, την υγεία, το έδαφος και το νερό. Θα τους εμφανίζεται επίσης η τιμή που θα πλήρωναν κανονικά.

Για παράδειγμα, η τιμή ενός κομματιού τυριού 300 γραμμαρίων έχει αυξηθεί σε 4,84 ευρώ  από 2,49 ευρώ.


Η εταιρεία δήλωσε ότι θα δωρίσει κάθε επιπλέον έσοδο σε ένα πρότζεκτ που θα βοηθήσει να γίνει η γεωργία πιο βιώσιμη, αλλά ανέμενε επίσης μεγάλη μείωση των πωλήσεων, καθώς οι καταναλωτές παλεύουν με τον πληθωρισμό.

Το υπουργείο Γεωργίας της Γερμανίας, του οποίου ηγούνται οι Πράσινοι, έχει πιέσει για τη λήψη μέτρων για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα του τομέα, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης των περιφερειακών προϊόντων, της βιολογικής γεωργίας και της απαίτησης να αναγράφεται στην επισήμανση των προϊόντων κρέατος στα σούπερ μάρκετ ο τρόπος εκτροφής των ζώων.

Μια άλλη γνωστή γερμανική αλυσίδα εκπτωτικών σούπερ μάρκετ, τα Lidl, ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο ότι από το 2025 θα σταματήσει να πωλεί φθηνό κρέας που βασίζεται στη διατήρηση ζώων στην κατώτερη από τις τέσσερις κατηγορίες εκτροφής και θα αυξήσει την ποσότητα των φυτικών πρωτεϊνών που πωλεί.

Επιστήμονες από το Τεχνικό Πανεπιστήμιο της Νυρεμβέργης και το Πανεπιστήμιο του Γκρέιφσβαλντ θα μελετήσουν πώς αντιδρούν οι καταναλωτές στις νέες τιμές της Penny, ανακοίνωσε η εταιρεία.

Πληθωρισμός των ακραίων φαινομένων εν όψει 

Ο γερμανικός πληθωρισμός βρίσκεται σε πτωτική τάση, αλλά οι τιμές των τροφίμων εξακολουθούν να είναι 11% υψηλότερες από ό,τι πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με προκαταρκτικά στοιχεία της ομοσπονδιακής στατιστικής υπηρεσίας την Παρασκευή.

Τελικά, πολύ μεγαλύτερο κόστος είναι πιθανό να προκύψει από τα ακραία καιρικά φαινόμενα, εκτός εάν η Γερμανία και άλλες χώρες περιορίσουν τις εκπομπές από τη γεωργία και άλλους τομείς.

Μια μελέτη του Μαρτίου προέβλεψε ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα μπορούσαν να κοστίσουν στη Γερμανία έως και 900 δισεκατομμύρια ευρώ σε σωρευτική οικονομική ζημία μέχρι τα μέσα του αιώνα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε η αλυσίδα Penny, τα βιολογικά προϊόντα είχαν περιβαλλοντικό κόστος κατά μέσο όρο 1,15 ευρώ, ενώ τα μη βιολογικά προϊόντα που στηρίζονταν σε χημικές ουσίες είχαν μέσο περιβαλλοντικό κόστος 1,57 ευρώ.

Δεν είναι σαφές, ωστόσο, αν οι καταναλωτές είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για να μειώσουν τις περιβαλλοντικές τους επιπτώσεις.