Ευρ. Κοινοβούλιο: Ενέκρινε σαρωτικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά άνθρακα - Τι αλλάζει

Ευρ. Κοινοβούλιο: Ενέκρινε σαρωτικές μεταρρυθμίσεις στην αγορά άνθρακα - Τι αλλάζει

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε την Τρίτη υπέρ της έγκρισης σαρωτικών μεταρρυθμίσεων στην αγορά άνθρακα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες αναμένεται να αυξήσουν το κόστος της ρύπανσης στην Ευρώπη τα επόμενα χρόνια και να μειώσουν ταχύτερα τις εκπομπές CO2.

Η αγορά άνθρακα της Ευρώπης αναγκάζει τους σταθμούς παραγωγής ενέργειας και τα εργοστάσια να αγοράζουν άδειες εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα (CO2) όταν ρυπαίνουν. Έχει μειώσει τις εκπομπές αυτών των τομέων κατά 43% από το 2005, όμως αναθεωρείται ώστε να επιτύχει περισσότερο φιλόδοξους ευρωπαϊκούς στόχους για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.

Το κοινοβούλιο ενέκρινε με μεγάλη πλειοψηφία μια συμφωνία που είχε συμφωνηθεί πέρυσι από διαπραγματευτές χωρών της ΕΕ και του κοινοβουλίου για τη μεταρρύθμιση της αγοράς άνθρακα ώστε να μειωθούν οι εκπομπές κατά 62% από τα επίπεδα του 2005 μέχρι το 2030.

Στο πλαίσιο αυτής της αναβάθμισης, τα εργοστάσια θα χάσουν μέχρι το 2034 τις δωρεάν άδειες εκπομπής CO2 που λαμβάνουν αυτή τη στιγμή και οι εκπομπές από τη ναυσιπλοΐα θα προστεθούν στην αγορά του CO2 από το 2024.

Οι ευρωβουλευτές υποστήριξαν επίσης το πρώτο στον κόσμο σχέδιο της ΕΕ για τη σταδιακή επιβολή ενός τέλους στις εισαγωγές αγαθών υψηλής περιεκτικότητας άνθρακα από το 2026, στοχοθετώντας τις εισαγωγές χάλυβα, τσιμέντου, αλουμινίου, λιπασμάτων, ηλεκτρισμού και υδρογόνου.

Το τέλος άνθρακα στα σύνορα έχει στόχο να μην υπονομευθούν οι βιομηχανίες της ΕΕ από ξένους ανταγωνιστές που ρυπαίνουν περισσότερο, αφαιρώντας τον πειρασμό για τις εταιρείες της ΕΕ να μεταγκατασταθούν σε περιφέρειες με χαλαρούς περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Οι νόμοι θα πρέπει να εγκριθούν από τις χώρες της ΕΕ, οι οποίες θα τους αξιολογήσουν μέσα στις επόμενες εβδομάδες.

Πολλά από τα βασικά νομοθετήματα που αποτελούν μέρος του πακέτου «Fit for 55 in 2030». Αυτό είναι το σχέδιο της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Νόμο για το Κλίμα.

Το Κοινοβούλιο ενέκρινε τις αλλαγές με 413 ψήφους υπέρ, 167 κατά και 57 αποχές.

Μεταρρύθμιση του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών

Αυξάνει τη φιλοδοξία του ETS, καθώς οι εκπομπές GHG στους τομείς του ETS πρέπει να μειωθούν κατά 62% έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2005.

Επίσης, καταργεί σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα σε εταιρείες από το 2026 έως το 2034 και δημιουργεί ένα ξεχωριστό νέο ETS II για καύσιμα για οδικές μεταφορές και κτίρια που θα θέσει τιμή στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από αυτούς τους τομείς το 2027 (ή το 2028 εάν οι τιμές της ενέργειας είναι εξαιρετικά υψηλές).

Το Κοινοβούλιο ψήφισε επίσης να συμπεριληφθούν, για πρώτη φορά, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τον ναυτιλιακό τομέα στο ETS και συμφώνησε στην αναθεώρηση του ETS για τις αερομεταφορές.  Αυτό θα καταργήσει σταδιακά τα δωρεάν δικαιώματα στον τομέα των αερομεταφορών έως το 2026 και θα προωθήσει τη χρήση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων.