Στόχος του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι, όπως άλλωστε υπογράμμισε ο αρμόδιος υπουργός Γιώργος Γεραπετρίτης, η ανάκτηση της εμπιστοσύνης του επιβατικού κοινού απέναντι στο τρένο, στον απόηχο της σιδηροδρομικής τραγωδίας που σημειώθηκε στα Τέμπη, πριν από δυο εβδομάδες.
Η επανεκκίνηση ενός σιδηροδρομικού δικτύου, ύστερα από μεγάλο χρονικό διάστημα διακοπής δρομολογίων, απαιτεί σειρά ενεργειών ώστε αυτά να ξεκινήσουν με όρους μέγιστης δυνατής ασφάλειας και στο πλαίσιο αυτό τα μέτρα που λαμβάνει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατηγοροποιούνται σε δυο κατηγορίες: Στην επιθεώρηση υποδομών και στη σταδιακή έναρξη των δρομολογίων με αυστηρότερους κανόνες εκτέλεσής τους.
Ταυτόχρονα η Hellenic Train ανακοίνωσε την Τρίτη την από Τετάρτη δρομολόγηση λεωφορείων για την εξυπηρέτηση επιβατικού κοινού και εργαζομένων σε επιλεγμένες διαδρομές του σιδηροδρομικού δικτύου, έως ότου επανενταχθούν στα δρομολόγια των τρένων.
Ο σχεδιασμός της κυβέρνηση αρχικά επικεντρώνεται στην επαναφορά της εύρυθμης λειτουργίας του σιδηροδρόμου εντός τεσσάρων ημερών, με την επιθεώρηση των υποδομών που στοχεύει να άρει τα προβλήματα που εμφανίζονται στις ράγες του σιδηροδρόμου όταν δεν χρησιμοποιείται, ώστε από τις 22 Μαρτίου και ανά πενθήμερο να προστίθενται συνεχώς δρομολόγια. Καταληκτική ημερομηνία είναι η 11η Απριλίου.
Ειδικότερα, η σιδηροτροχιά οξειδώνεται και καλύπτεται από σκουριά με αποτέλεσμα να χάνεται η συνεχής επαφή της γραμμής με τους τροχούς των τρένων.
Έτσι, δεν ανιχνεύεται η θέση του τρένου από τον σηματοδότη. Για τον λόγο αυτό, πρέπει να κινηθεί δοκιμαστικά ένα τρένο για να απομακρύνει τη σκουριά. Επιπλέον, στην επιφάνεια των γραμμών μπορεί να υφίστανται εμπόδια που δημιουργήθηκαν κατά τη διάρκεια διακοπής της κυκλοφορίας, όπως θραύση σιδηροτροχιάς, πέτρες, λάστιχα και φερτά από καθιζήσεις. Οπτικός έλεγχος και ειδικές δρεζίνες θα πρέπει να διατρέξουν το δίκτυο, ώστε να αρθεί κάθε εμπόδιο.
Όσον προς την ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας αποφασίστηκε να παραμείνουν κλειστοί 5 σταθμοί (θα λειτουργούν μόνο για επιβίβαση – αποβίβαση), να γίνει υποχρεωτική η στελέχωση ανοικτών σταθμών με 2 σταθμάρχες και να μειωθεί η ταχύτητα σε τμήματα που δεν καλύπτονται από σηματοδότηση σε 80 χλμ και 100 χλμ για προαστιακούς/εμπορευματικούς και επιβατικές αμαξοστοιχίες αντιστοίχως.
Επίσης, να καταστεί υποχρεωτικό η στελέχωση με δυο μηχανοδηγούς όλων των προαστιακών συρμών, καθώς και η στελέχωση των προαστιακών συρμών με έναν συνοδό. Ακόμα να στελεχωθούν με τρεις συνοδούς τα InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη έναντι των δυο που υπάρχουν σήμερα και να δημιουργηθεί υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου σε ΟΣΕ και Hellenic Train.
Επιπλέον, λαμβάνονται μια σειρά μέτρων που σχετίζονται με τους μηχανισμούς επίλυσης προβλημάτων, διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, αναβάθμιση και επιτήρηση υποδομών.
Αναλυτικότερα:
Μηχανισμοί επίλυσης προβλημάτων
- Σταδιακή εγκατάσταση από την Hellenic Train καταγραφικού στις αμαξοστοιχίες με δυνατότητα καταγραφής επικοινωνιών καμπίνας μεταξύ των μηχανοδηγών και του προσωπικού κυκλοφορίας του ΟΣΕ (σταθμάρχες, ρυθμιστές κυκλοφορίας και τηλεδιοικητές).
- Δημιουργία Technical Help Desk με σκοπό την ανταλλαγή τεχνικών πληροφοριών μεταξύ των μηχανοδηγών και της τεχνικής βάσης για την άμεση επίλυση τεχνικών προβλημάτων κατά την πορεία ενός συρμού.
- Εξυπηρέτηση επιβατών σε σημαντικούς σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου (ιδίως Αθήνα, Λάρισα, Θεσσαλονίκη, Λιανοκλάδι).
Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού
- Ταχεία ολοκλήρωση πρόσληψης προσωπικού στον ΟΣΕ βάσει προγραμματισμού για το έτος 2022 που βρίσκεται σε εκκρεμότητα.
- Για λόγους ταχύτητας, από την υφιστάμενη προκήρυξη 2022 θα καλυφθεί και ο προγραμματισμός προσλήψεων 2023 για κρίσιμους τομείς συντήρησης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης, καθώς και τεχνικού προσωπικού.
- Παραμονή των υπηρετούντων με δελτίο παροχής υπηρεσιών.
- Διερεύνηση δυνατότητας ανανέωσης συμβάσεων με το προσωπικό φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων.
Επαναξιολόγηση εκπαίδευσης και επανεκπαίδευσης κρίσιμου προσωπικού. - Ενεργοποίηση ψυχολογικής υποστήριξης κρίσιμου προσωπικού ΟΣΕ και Hellenic Train από εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό.
Αναβάθμιση και επιτήρηση υποδομών
- Αυστηρή τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων ολοκλήρωσης των έργων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του κύριου άξονα.
- Άμεση προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάταξη και συντήρηση σηράγγων.
- Λειτουργία στο συντομότερο δυνατό χρόνο του συστήματος GSM-R στο τροχαίο υλικό για όλες τις επικοινωνίες εργαζομένων στο σιδηροδρομικό δίκτυο του ΟΣΕ, καθιστώντας δευτερεύον το σύστημα VHF.
- Αστυνομική προστασία υποδομών σε κρίσιμα σημεία του δικτύου
Ρυθμιστικές παρεμβάσεις
- Δρομολόγηση επικαιροποίησης του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας.
- Ποινική αναβάθμιση εγκλημάτων κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού.
- Συμπερίληψη στα μέτρα στήριξης των οικογενειών των θανόντων από δεκαετία σε σιδηροδρομικά δυστυχήματα.
Το χρονοδιάγραμμα έναρξης των δρομολογίων
Κριτήρια για τον καθορισμό των φάσεων της σταδιακής επανεκκίνησης είναι οι κοινωνικές ανάγκες, κυρίως σε δρομολόγια προαστιακού και περιαστικού χαρακτήρα που χρησιμοποιούνται από εργαζόμενους, οι διεθνείς υποχρεώσεις για λειτουργία εμπορευματικών γραμμών, αλλά και ανάγκες που συνδέονται με τον τουρισμό και συναφείς δραστηριότητες (πχ δρομολόγια οδοντωτού).
Υπό το φως των ανωτέρω, θα υπάρξει σταδιακή επανεκκίνηση λειτουργίας σε 5 φάσεις (ανά πενθήμερο) με προτεινόμενη έναρξη την 22.03.2023 και συγκεκριμένα
Επανεκκίνηση 22.03.2023
- Προαστιακός Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών - Αεροδρόμιο
- Προαστιακός Κάντζα – Λιόσια
- Προαστιακός Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα
- Θεσσαλονίκη – Φλώρινα
- Θεσσαλονίκη – Δράμα
- Αλεξανδρούπολη – Ξάνθη
- Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο
- Κάτω Αχαΐα – Πάτρα
- Πάτρα – Ρίο
- Διακοφτό – Καλάβρυτα
- Ολυμπία – Πύργος – Κατάκολο
- Βόλος – Μηλιές
- Εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδωμένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
Επανεκκίνηση 27.03.2023
Προαστιακός Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Κόρινθος – Κιάτο – Αίγιο
Επανεκκίνηση 01.04.2023
- InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 πρωινό ζεύγος)
- Προαστιακός Θεσσαλονίκη – Λάρισα
- Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα
- Λάρισα – Βόλος
- Λαμία – Στυλίδα
Προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών) 06.04.2023
- InterCity Αθήνα – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
- Εμπορευματικά Θριάσιο – Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως)
Προσθήκη (κατόπιν αξιολόγησης συνθηκών) 11.04.2023
Λοιπά δρομολόγια
Διαβάστε ακόμα:
Κυρ. Μητσοτάκης: Προσωπικό μου στοίχημα η ανάταξη των σιδηροδρόμων
Hellenic Train: Ξεκινούν την Τετάρτη 15/3 τα δρομολόγια με λεωφορεία – Αναλυτικά οι διαδρομές
ΟΣΕ: Έγγραφο αποκαλύπτει την ελλιπή εκπαίδευση, 4 μέρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη
Κ. Χατζηδάκης: Δεν τα καταφέραμε στο θέμα του εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ